Published On: 15 september 2025

Heb je het ook gemerkt? Soms lijkt het alsof er ineens een heel nieuw woordenboek ontstaat op je tijdlijn. Gisteren kende niemand het, vandaag gebruikt iedereen het, en morgen staat het misschien in de Van Dale. Hoe kan dat zo snel gaan?

Harvard onderzocht dit fenomeen in het artikel Our Viral Vocabulary. Hun conclusie: social media en algoritmes zijn de turbo’s van taalverandering.

Wat blijkt uit het onderzoek?

  • Algoritmes versterken trends. Woorden die viraal gaan, worden sneller opgepikt omdat creators er views mee scoren. Het algoritme beloont dit en zo ontstaat een sneeuwbaleffect.

  • Taal verandert sneller dan ooit. Waar nieuwe woorden vroeger jaren nodig hadden om ingeburgerd te raken, zien we nu dat termen binnen enkele weken of maanden overal opduiken.

  • Woordenboeken bewegen mee. Als woorden breed, langdurig en invloedrijk gebruikt worden, maken ze kans om officieel erkend te worden. Denk aan termen als delulu of skibidi.

  • Taal = macht. Wie weet hoe algoritmes werken, kan zelfs bewust woorden in de mainstream brengen. Dat geeft macht, maar roept ook vragen op over inclusiviteit en invloed.

Het laat zien dat taal tegenwoordig niet alleen van ons komt, maar ook van de technologie die ons gedrag stuurt.

Voorbeelden in het Nederlands: woorden die al hot zijn

In het artikel wordt gerefereerd aan worden als skibidi (nonsenswoord afkomstig van een Russische rave band) en delulu (desillusional). Ook de Nederlandse taal kent al flink wat virale woorden:

  • Flexen – pronken met iets (dank TikTok & Insta).

  • Lit – geweldig, feestelijk.

  • Gwn (gewoon) / sws (sowieso)/ idd (inderdaad)– afkortingen die vanuit chat de spreektaal binnensluipen.

  • FOMO – Fear of Missing Out, inmiddels breed ingeburgerd.

Woordentrends voor 2026? Onze voorspellingen

Het gaat snel op de socials. Wij denken dat de volgende woorden en termen in 2026 flink ingeburgerd zullen zijn:

  1. “Main character energy” → vertaald naar “hoofdpersoon vibes” – al populair in memes.

  2. “Rizz” (charisma, charme) → zie je steeds vaker op Nederlandse feeds.

  3. “Banger” → voor een goed nummer of topvideo.

  4. “Gyat” → TikTok-slang, waarschijnlijk niche maar onderweg naar mainstream.

  5. Nederlandse mengvormen zoals scrollrust (digitale detox) of doomscrollen blijven terrein winnen.

Conclusie

Onze taal verandert sneller dan ooit en social media speelt daarin de hoofdrol. Wat vandaag niche is, kan morgen hét woord van het jaar zijn. Dus: houd je feed in de gaten, want wie de taaltrends snapt, snapt ook de cultuur van morgen.

Deel dit bericht

Uitgelichte artikelen

  • Onze virale woordenschat: hoe social media onze taal vormt
    Published On: 15 september 2025
  • Toilet-scrollen: leuk voor je tijdlijn, minder leuk voor je achterwerk
    Published On: 5 september 2025
  • Events verslaan via social media: van Noordwijk tot Singapore
    Published On: 27 augustus 2025